Nastavni zavod za javno zdravstvo "Dr. Andrija Štampar"
Tijekom 23. Tjedna mozga, od 11. do 17. ožujka 2024. godine, organiziran je niz aktivnosti s ciljem promocije znanja o mozgu i bolestima mozga te upoznavanjem šire javnosti sa značenjem istraživanja mozga u 21. stoljeću - Stoljeću uma.
Predavanje i radionica održane su u sklopu projekta Ruke i teme "Briga o zdravlju".
Jedna od vodećih tema ovogodišnjeg Tjedna mozga bila je i "Socijalni mozak" koji se odnosi na "složenu mreža područja koja nam omogućuju prepoznavanje drugih i evaluaciju njihovih mentalnih stanja (namjera, želja i vjerovanja), emocija, trajnih dispozicija i ponašanja" (Blakemore, 2008.) tj. to su regije mozga uključene u procese socijalne kognicije.
Predavanjem pod nazivom "Zdravlje mozga" predstavljene su zanimljivosti o mozgu, što sve utječe na zdravlje mozga, usvajanje pozitivnih zdravstvenih navika te izbjegavanje štetnih i rizičnih ponašanja, kao i važnost cjeloživotnog učenja koje utječe na naše cjelokupno zdravlje (fizičko, psihičko i socijalno).
Interaktivnom radionicom "Provježbaj mozak - Kako učimo?" obuhvaćene su metode učenja pomoću pokreta i vježbi.
Svatko od nas ima svoj osobni stil učenja - vizualni, auditivni, kinestetički. Logički je baziran na sagledavanju šire slike i povezivanju. Učenje, mišljenje, kreativnost i inteligencija su procesi koji uključuju cijelo tijelo. Osjećaji, pokreti, osjeti i integrativne funkcije ugrađene su u tijelo i zato kažemo da učimo cijelim tijelom. Za učenje su bitni motorički rast i razvoj, kao i senzorička integracija jer se kretanjem aktiviraju određena područja mozga koja su važna za učenje. Mozak ne može učiti sam, učenje i mišljenje se ne događaju samo "u glavi".
Potrebni su mu drugi dijelovi tijela koji mu dostavljaju informacije iz okoline. Usklađivanjem dijelova tijela i uma unaprjeđuju se motoričke sposobnosti, koordinacija, pamćenje, čitanje, izražavanje, pisanje, matematičke i jezične vještine. Istovremeno se postiže bolja emocionalna ravnoteža, smanjuju se stres, napetost i hiperaktivnost. Kroz kretanje i igru primjenjuju se pametni pokreti poput Brain Gyma (gimnastike za mozak), pjevanja, plesanja, sviranja i drugih aktivnosti koje pospješuju učenje, kreativnost, zdravlje kao i uspješno prevladavanje stresa.
Naš mozak je moćniji i od najboljeg računala, stvara misli i osjećaje, pamti. Naučili smo da su naše uši "izbirljive" - lijevo uho je osjetljivije na zvukove glazbe, a desno na zvukove vezane uz govor. Pronašli smo gdje se nalazi točka za "energetsko zijevanje", što je to "misleća kapa" i gdje se nalaze "moždane tipke".
Iako je do nedavno, istovremeno izvršavanje više zadataka odnosno aktivnosti hvaljeno, mi smo rekli NE multitaskingu - sve u cilju zdravijeg mozga.
Ali, i mozak može zatražiti "time out", ne može uvijek funkcionirati besprijekorno. Vježbanje i pametni pokreti, potiču promjene u mreži neurona i opskrbi mozga kisikom te imaju važnu ulogu u poboljšanju mentalnih sposobnosti i akademskih vještina. Dakle, ono što unaprjeđuje kvalitetu našeg života poboljšat će i rad našeg organizma pa tako i mozga.
Hrvatski institut za istraživanje mozga Medicinskog fakulteta Sveučilišta u Zagrebu i Hrvatsko društvo za neuroznanost, kao pridruženi članovi i partneri European Dana Alliance for the Brain i Federation od European Neuroscience Societies i ove su godine bili glavni organizatori Tjedna mozga u Hrvatskoj, uz pokroviteljstvo Hrvatske akademije znanosti i umjetnosti i potporu Ministarstva znanosti i obrazovanja te Znanstvenog centra izvrsnosti za temeljnu, kliničku i translacijsku neuroznanost.