Dječja integracija u socijalni svijet osnovana je na dva dominantna urođena nagona za uspostavljanje osobnih odnosa kroz različite načine igre. Dijete koje ima uvjete za realizaciju spontane igre uči kontrolirati svoje ponašanje sukladno kulturalnim navikama socijalne grupe.
Važnost igre
Vrijeme igre mora biti razumno, mirno i predviđeno.
Igra je djetetu potrebna za puni razvoj tijela, intelekta i osobnosti baš kao i hrana, dom, svjež zrak, vježba i odmor. Odabir pogodnih igračaka, okruženja za igru, vremena za igru i prijatelja za igru za svu je djecu od prvenstvene važnosti. Igra je oblik sjedinjenja fizičkog i mentalnog učinka, kako bi se u konačnici postiglo emocionalno zadovoljstvo.
Četiri su primarne važnosti u realizaciji igre - igračke, okružje za igru, vrijeme igre i prijatelji u igri.
- Igračke moraju biti prilagođene dječjoj dobi i stupnju razvoja. Ne smije ih biti jako malo jer će djetetu nedostajati stimulacija, a ni previše jer će dijete biti zbunjeno i dekoncentrirano.
- Okružje za igru potrebno je za slobodne aktivnosti, svako dijete mora posjedovati vlastiti teritorij koje on shvaća kao sigurno domaće okružje.
- Vrijeme igre mora biti razumno, mirno i predviđeno. Mora biti adekvatno ispunjenju zadane aktivnosti, bez prekida koji izazivaju frustracije ili prolongaciju koja vodi do dosade, usamljenosti ili osjećaja manje vrijednosti.
- Prijatelji u igri su potrebni u svim stupnjevima razvoja. Ohrabrenje starijih posebice je potrebno u igri djeteta mlađeg od 2,5 godine, koje još uvijek nije svjesno apstraktnih pojmova kao što su jednaka prava, dijeljenje i suigra s drugima.
Vrste igre
Različite vrste igre odražavaju se u naprednijim fazama, kao što dijete uči kako upotrijebiti svoje prve osjete i motoričke aktivnosti da bi unaprijedilo svoje kasnije sposobnosti kroz komunikaciju i kreativnosti.
Dijete se počne igrati čim se oslobodi novorođenačkih refleksa. Doživljavanje užitaka ovisi o kontinuiranom ohrabrenju starijih kao i korištenju prikladnih igračaka i ostale opreme. Igra se može podijeljeni na aktivnu, istraživačku, oponašajuću, konstruktivno-uvjeravajuću i igru s pravilima (pobjeda, porazi).
Različite vrste igre odražavaju se u naprednijim fazama, kao što dijete uči kako upotrijebiti svoje prve osjete i motoričke aktivnosti da bi unaprijedilo svoje kasnije sposobnosti kroz komunikaciju i kreativnosti.
- Aktivna igra podrazumijeva "grubu motoriku" - kontrolu glave, tijela, udova u sjedenju, puzanju, stajanju, trčanju, penjanju, skakanju, bacanju, udaranju, hvatanju itd. Usko je povezana s promocijom fizičkog razvoja i potrebe za korištenjem slobodnog prostora za kretanje.
- Istraživačka i manipulativna igra počinje s 3 mjeseca igrom prstima, kontrolom grube motorike, fine motorike i funkcioniranjem osjeta. Ove komponente važne su ne samo za stečenu koordinaciju ruka-oko nego i za pokušaje lokaliziranja svakodnevnih zvukova, prepoznavanje trajnosti oblika i za učenje shvaćanja implikacije prostora i vremena.
- Imitacijska igra počinje vrlo rano u trenutnim epizodama, postaje evidentna između 7-9 mjeseca. Ona podrazumijeva dječju mogućnost kontrole tijela, manipulacije objektima, interpretiranje viših osjetnih iskustava. Imitacijska igra je potrebna da bi dijete ne samo naučilo najbrži i najafektivniji način izvedbe važnih akcija, nego i da bi razumjelo različite uloge odraslih i odgovornost, budući da prvo sazna kako, a onda zašto odrasli izvode aktivnosti koje on imitira.
- Konstruktivna igra počinje s jednostavnim kockicama u dobi od otprilike 18-20 mjeseci, te traži poznavanje prije spomenutih motoričkih i osjetnih sposobnosti, zajedno s povećanim mogućnostima upotrebe intelektualnih procesa uključenih u prepoznavanje i korištenja prije pohranjenih informacija.
- Uvjeravajuće igre započinju nekoliko mjeseci prije druge godine i traju nekoliko godina. Ujedinjuju dotadašnja iskustva, posebno imitacijske igre. Učeći iz iskustva dijete povezuje aktivnost koju je usvojilo i kopiralo. Uvjeravajuća igra uključuje mogućnost svake vrste manevarskih materijala, uključujući i razboritu selekciju postojanih komercijalnih igračaka. Uvjeravajuća igra ovisi o djetetovoj sposobnosti primanja te izražavanja ideja u nekom obliku jezičnog koda.
- Igre s pravilima zahtijevaju veliki stupanj vještine u svim potrebnim oblicima, uključujući i potpuno razumijevanje i prihvaćanje apstrakcija uključenih u dijeljenje ili čekanje reda. Obično počinju u 4. godini života, kada male grupe predškolske djece pod stručnim vodstvom improviziraju pravila za kooperativnu igru. Grupne igre natjecateljskog duha kod starije djece moraju biti izričito prema pravilima.
Mjere opreza
Potrebno je istaknuti važnost osiguravanja igračaka za malu djecu: igračke moraju biti sigurne za rukovanje, imati mogućnost pranja i da su što je moguće čvršće. Prostor za igru mora biti domaći, topao i slobodan od rizika. Upotreba vanjskih igrališta i opreme mora biti osigurano i pogodno za nadzor.