Institut za društvena istraživanja u Zagrebu
Izvješće "U potrazi za mjerom između školskog igrališta i Tiktoka" se bavi rijetko predstavljenim perspektivama djece i mladih o obrascima korištenja i utjecaju digitalnih tehnologija na njihove živote, društvo i gospodarstvo.
Opsežno nacionalno istraživanje je provedeno od svibnja do kolovoza 2022.
U istraživanju su sudjelovala 17472 učenika (5. i 7. razred osnovnih i 3. razred srednjih škola) te 3634 učitelja i nastavnika iz 165 škola u Hrvatskoj.
61% učenika 3. razreda srednjih škola odgovara da više ili znatno više vremena provode ispred ekrana mobitela, računala, televizora u odnosu na razdoblje prije pandemije.
To se posebice odnosi na djevojke.
Više od 50% učenika 7. razreda osnovnih i 3. razreda srednjih škola koristi digitalne uređaje tri i više sata tijekom radnog dana (ne računajući rad na školskim obvezama).
Rezultati istraživanje govore o smanjenju vremena posvećenog izvršavanju školskih obveza i bavljenja sportom i rekreacijom, gdje 15% srednjoškolaca ne provede niti minutu u radu za školu, a 29% ne bavi se sportom ili rekreacijom ni u klubu niti individualno.
Hrvatski učenici svih generacija koji u većoj mjeri koriste digitalne uređaje, skloniji su svoja psihološka stanja procjenjivati manje pozitivnima.
Djeca i mladi koji provode više od četiri sata dnevno u korištenju digitalnih uređaja daju negativnije iskaze psihološkog stanja.
Rezultati pokazuju i da 43% mladih u Hrvatskoj negativnim procjenjuje utjecaj osobnog korištenja na vlastito učenje, 37% na kvalitetu slobodnog vremena, 31% na fizičko i 29% na mentalno zdravlje.
70% učenika 7. razreda smatra značajnim problemom količinu vremena koji mladi provode online, a 62% problemom smatra zaokupljenost nevažnim sadržajima u online okružju.
Zlostavljanje (cyberbullying) u online okružju izrazitim problemom smatra 49% sedmaša, pri čemu 56% djevojaka te 42% mladića.
Rezultati pokazuju kako 75% učenika sedmog razreda smatra da više uživaju u druženju s drugima uživo u usporedbi s online okružjem, 72% uživo osjećaju veću bliskost s prijateljima, a 66% odgovara da uživo mogu bolje razumjeti ponašanje drugih.