UNICEF
U anketi je sudjelovalo 1092 mladih iz svih hrvatskih županija, a većina ih pripada dobnoj skupini od 16 do 19 godina (75%).
Anketa je provedena u sklopu suradnje UNICEF-a i HURA!-e na promociji odgovornog digitalnog marketinga i oglašavanja prema djeci.
Jedan od najvažnijih rezultata ankete jest da mladi u Hrvatskoj profil na društvenim mrežama otvaraju u vrlo ranoj dobi.
Iako otvaranje profila na društvenim mrežama nije dopušteno djeci mlađoj od 13 godina, dvije trećine ispitanika (61%) učinilo je to prije te starosne granice.
Posebno zabrinjava podatak da je 5% sudionika otvorilo profil u dobi od 7 ili 8 godina, a njih 16% s 9 ili 10 godina.
Kad je riječ o izloženosti djece marketinškim sadržajima na internetu, većina sudionika ankete (69%) primijetila je da ih katkad prate oglasi s mrežnih stranica koje su posjetili (bihevioralni oglasi ili remarketing), a gotovo svi sudionici (89%) primijetili su oglase u mobilnim aplikacijama kojima se koriste.
Više od polovice djece i mladih (52%) razlikuje plaćene (sponzorirane) od standardnih tekstova na portalima.
Ipak, trećina sudionika (34%) nije znala da na mrežnim portalima postoje plaćeni tekstovi, a jedna sedmina njih uopće ih ne razlikuje od standardnih tekstova (14%).
Kada je riječ o utjecaju influencera na potrošačke navike djece i mladih, anketa je pokazala da kod većine sudionika (88%) influenceri koje prate na internetu nisu utjecali na kupnju.
U kontekstu neprimjerenih sadržaja kojima su djeca i mladi izloženi, važno je istaknuti one koji utječu na njihovu sliku o sebi te koji ih mogu potaknuti na negativne obrasce ponašanja.
Rezultati provedene ankete pokazuju kako većina sudionika (57%) nije primijetila oglase za odrasle na društvenim mrežama i internetskim stranicama koje posjećuju.
No ipak zabrinjava da je čak petina sudionika ankete ipak primijetila neprikladne oglase, među kojima posebno navode pornografski sadržaj i eksplicitne fotografije, kao i alkoholna pića, e-cigarete, kockanje i igre na sreću i dr.
Zabrinjavajući su i podaci o dijeljenju osobnih podataka maloljetnika na internetu, a koji se često koriste za internetsko oglašavanje.
Kao najčešće razloge za davanje osobnih podataka anketirana djeca i mladi naveli su besplatan pristup sadržajima - glazbi, videu, filmu, kvizu i igrama.
Pritom posebno zabrinjava nalaz da je nemalen broj sudionika ustupio svoj broj mobitela (35%) i osobnu fotografiju (18%).
Anketa je također pokazala da više od trećine anketirane djece i mladih (37%) ne zna koja je uloga kolačića na mrežnim stranicama ili ih nije svjesna.